Waarom contant geld geen koning meer is in een contactloze betalingsmaatschappij

Waarom contant geld geen koning meer is in een contactloze betalingsmaatschappij

Er is een stigma rond contant geld dat dit niet de schoonste betaalmethode is. Ondanks de introductie van nieuwe plastic polymeernota’s die volgens Bank of England “schoner zijn omdat hun gladdere oppervlakken bestand zijn tegen vuil en vocht”, schuwen mensen steeds meer de contante betalingen, vooral in het licht van de Covid-19-pandemie.

Op dezelfde manier wijzen gezondheidsautoriteiten over de hele wereld erop dat coronavirus en andere ziektekiemen niet alleen via fysiek geld kunnen worden overgedragen, maar ook via betaalautomaten op het verkooppunt. En klanten zijn bezorgd.

Dit werd gedeeltelijk veroorzaakt door het mandaat van Visa en Mastercard dat Europese terminals tegen 2020 contactloos moeten zijn.

Dit heeft geleid tot meer gebruik van contactloze tap & go-creditcards en betaalpassen, evenals mobiele betaalmethoden zoals Apple Pay. De contactloze limiet voor winkeluitgaven is met ingang van 1 april gestegen van £ 30 tot £ 45, aangezien retailers werkten om de behoefte aan fysiek contact in winkels te verminderen tijdens de pandemie.

Creditcard info & Tips

Volgens de in april 2020 gepubliceerde gegevens van UK Finance waren er 1,6 miljard debettransacties met 97 miljoen kaarthouders vergeleken met 284 miljoen creditcardtransacties met 65 miljoen kaarthouders. Contactloze transacties groeiden met 13,6% van januari 2019 tot 2020, wat wijst op een sterke verschuiving naar contactloze transacties.

De vrijheid en bescherming van de creditcard

Het toegenomen gebruik van kaarten versus contant geld is niet alleen gunstig voor de fysieke gezondheid, maar ook voor de financiële gezondheid. Door het gebruik van creditcards hebben consumenten meer flexibiliteit om hun eigen maandelijkse en jaarlijkse budgetten te beheren. Daarnaast worden creditcards ook gezien als een veel veiligere betalingsoptie bij het kopen van grotere goederen of het kopen van vakantiepakketten en het maken van reserveringen.

Creditcards vormen echt de kern van de betalingsmarkt – ze dienen als de cruciale identiteitsreferentie bij het doen van online aankopen. Als voorbeeld gebruiken mensen tegenwoordig het unieke CVV-nummer op de achterkant van de kaart voor de meeste online transacties over de hele wereld.

Bestrijding van het verlies van de kleine zakelijke klant

Regelgevende factoren spelen een sleutelrol bij een grotere acceptatie van kaarten in Europa. Volgens RBR zal het aantal verkooppunten dat kaarten accepteert naar verwachting tussen eind 2017 en eind 2023 met gemiddeld 8% per jaar groeien tot 111,7 miljoen. Maar niet alle bedrijven profiteren van de digitale betalingsmogelijkheden. De kosten voor retailers voor het gebruik van creditcards en betaalpassen veroorzaken extra uitgaven voor kleine bedrijven. Dergelijke kosten beheersbaar houden is belangrijk voor kleinere retailers.

Kaarthouders in heel Europa willen hun kaarten echter steeds vaker gebruiken voor betalingen met een lage waarde. Dus kleinere handelaars die geen kaarten accepteren, laten klanten de deur uitlopen wanneer ze ontdekken dat de winkel geen betaalkaarten accepteert of een minimumbesteding vereist om de kaart te gebruiken.

Maar het toenemende gebruik van betaalkaarten komt kleine bedrijven ten goede – met kaarttransacties kunnen klanten meer in de winkel uitgeven, en contactloze transacties zijn snel, wat winkeliers helpt om snel meer klanten te bedienen. Op de lange termijn is het accepteren van contactloze kaarttransacties waardevol omdat meer klanten de hele week lang kunnen binnenkomen voor kleine aankopen.

Contactloze en virusvrije betalingen

ABI Research meldde onlangs dat COVID-19 het gebruik van contactloze betaalkaarten opdrijft en een stijging van 6% tot 8% voorspelt ten opzichte van eerdere voorspellingen. Deze groei wordt gedreven door zowel de hygiëne als het gebruiksgemak van aanraakvrije “tap and go” -betaalkaarten op het verkooppunt. Dergelijke betalingen worden nu geaccepteerd op de overgrote meerderheid van Europa’s terminals.

Vanwege de pandemie stimuleren nationale en lokale autoriteiten, evenals handelaars, actief kaart- of digitale betalingen in plaats van contant geld. Ze bevelen ook contactloze betalingen aan om contact te voorkomen met items die door meerdere mensen worden gebruikt of aangeraakt. Uit recent Mastercard-onderzoek blijkt dat klanten ook de voorkeur geven aan het gebruik van kaarten, aangezien 46% hun topkaart heeft vervangen door een kaart die contactloze betaling biedt. Het aantal stijgt tot 52% voor mensen onder de 35 jaar.

Nieuwe technologieën zoals biometrie en dynamische CVV voegen hogere authenticatieniveaus toe, waardoor banken de uitgavenlimieten voor contactloze kaarten kunnen verhogen – en deze zijn al begonnen de markt te penetreren.